mandag 29. oktober 2012

Vegansk jentekveld hos Helle

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen; å bli invitert på middag hos andre veganere er det beste i hele verden! Det har blitt en fin tradisjon blandt Stavangers veganjenter å møtes hjemme hos hverandre, spise, prate og diskutere og denne gangen var det Helle som hadde stafettpinnen. Hun disket opp en fantastisk stående buffet med masse godsaker og et vakkert pyntet bord. Helle skriver bloggen Vegankontoret hvor hun legger ut masse fine oppskrifter på vegansk mat, deriblant noe av det hun serverte i dag. På tallerkenen min finner du focacciabrød som Cathrine hadde med, cashew- og paprikadipp, quinoasalat med agurk, tomat og mynte, avokado- og spinathummus, yoghurtdressing med urter, potetform, linselus etter oppskrift fra Veganmisjonen og lomper i to varianer; smøreost og tangkaviar og smøreost og "chorizo". Den lille orange klatten til høyre på tallerkenen er en kjempegod søtpotetpesto med cashewnøtter og timian som jeg hadde med (oppskrift kommer).

Et lite utvalg av buffeten; søtpotetpesto, cashewdipp, quinoasalat, lomper og enda mer pesto.

Til dessert fikk vi en fantastisk og silkemyk, hjemmelaget is med valnøtter og lønnesirup, samt nytraktet kaffe og vegansk After Eight (du finner de på Europris). Herlig med en lett dessert etter alt for mye mat, men herremin så godt!

Takk for besøket, Helle!

17 kommentarer:

  1. Det var helt fantastisk. Den isen var nydelig, alt var supergodt! Den grønne klatten er forresten avokado- og spinathummusen, tror faktisk jeg glemte å ta bilde av den til bloggen, går det an!
    Håper vi snart får til et nytt treff. :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Åja, var det det det var :P Jeg hørte bare noe med potet når helle forklarte, så jeg antok at det var det. Godt var det uansett :) Kjempehyggelig treff. Verden beste tradisjon!

      Slett
  2. Svar
    1. Så var det bare å bli aktiv på bloggefronten igjen ;)

      Slett
    2. Ja, nå har jo du skrevet at jeg "legger ut masse fine oppskrifter på vegansk mat". I presens. Så da er det vel sånn! ;) Får se om bloggelysten stiger igjen.

      Slett
    3. Åkeida, siden du maser sånn: http://www.vegankontoret.com/reise-berlin/ Tør ikke love daglige innlegg, men da var den i alle fall ikke helt død!

      Slett
  3. Tangkaviar høres kjempegodt ut! Er det noe man kjøper eller noe man lager selv?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får Tangkaviar av merket Enghav. Den kommer i grønnsort og rød, men den røde er det knuste lus i. Jeg lurer litt på om de har den på Ikea, ellers finner du den i butikker med godt utvalg :)

      Slett
    2. Tusen takk for svar! Da blir det tangkavarjakt.:)

      Slett
  4. Holy cow, så mye god mat! Så utrolig heldige dere er, Stavanger-boere, som har så fine tradisjoner og godt nettverk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, heldig vis! Det er så sinnsykt bra miljø her nede på vestkysten.

      Slett
  5. Kjempemye godt! Tror cashewpålegget var min favoritt, måtte forsyne meg mange ganger.

    SvarSlett
  6. Åå, ser godt ut og høres koselig ut. Kanskje jeg må flytte til stavanger...

    SvarSlett
  7. Ååå, jeg fikk lyst til å bli en Stavanger-veganer nå!! Så gøy å ha et eget lite miljø, og lage mat til hverandre. Høres superkoselig ut! Og maten ser dødsgod ut også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er her det skjer, vet du ;) Neida, start tradisjonen der du også bor, det er garantert noe alle er med på :)

      Slett
  8. Knallgod mat! Mye bedre enn på Hjelmeland Spa Hotell og Rica Ishavshotell som er der jeg har oppholdt meg før og etter denne jentekvelden. Kan vi sette opp et kollektiv, kanskje?

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff, så mye salat unner jeg ingen :P

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...