mandag 8. oktober 2012

Sjokolademousse med karamelliserte valnøtter


En kjempeenkel, men like vel imponerende sjokolademousse som du mikser sammen på fem minutter.
Rik og fyldig smak av mørk sjokolade, med søtsalte karamellnøtter på toppen. Et dryss hakket sjokolade er heller ikke å forakte. Perfekt når du får uventede gjester eller bare får lyst på noe søtt som ikke gir deg diabetes. Denne har jeg laget mye den siste tiden, både til meg selv og som dessert på kollokvietapasen (men da var jeg full, så bildene er upubliserbare).

Pass bare på at du bruker silketofu og ikke middagstofu. Der har jeg driti meg ut en gang for mye. Resultatet blir lagt fra det samme. Silketofu av merket Blue Dragon finner du i asiahyllen i matbutikken. Får du ikke tak i silketofu, kan du bruke havrevisp fra Go Green. Den har samme konsistens, men pass på, for vispen har nesten lik embalasje som matfløten, og da er det faktisk bedre med middagstofu.

Til fire små eller to litt større posjoner
  • 1 pakke silketofu (350 g)
  • 2 ss kakaopulver
  • 2 ss agavesirup
  • En neve valnøtter
  • 1 ss agavesirup
  • Lite dryss salt

Kjør silketofu, kakaopulver og 2 ss agavesirup til en glatt masse i blender. Vil du ha moussen søtere eller med mer sjokoladesmak, tar du bare i mer agave eller kakao. Du kan også smelte en plate med vegansk sjokolade og røre inn, men da får du fort en sukkerbombe. Hell over i små skåler og sett kaldt frem til servering.

Hakk valnøttene i mindre biter og rist på høy varme i en tørr panne mens du passer godt på. Det kan fort svi seg. Når nøttene begynner å bli brune, har du over 1 ss agavesirup og salt og rører godt rundt. Ha en spiseskje med nøttekaramell i hver dessertskål. Du kan også legge lagvis med mousse og nøtter.


12 kommentarer:

  1. Det så virkelig nyyyydelig ut! Og så utrolig enkelt. godt som gir lite oppvask, hater ikke det ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Tina! :) Ja, dette går virkelig unna. Det kan også spises med en gang, trenger ikke stå kaldt.

      Slett
  2. Haha, "da er det faktisk bedre med middagstofu" :D Så sant, så sant. Dette så helt nydelig ut!

    SvarSlett
  3. Så enkel!! Den ser nydelig ut, og jeg liker nøttene på toppen.

    SvarSlett
  4. Åååå...nå ble jeg sulten på dessert! Tror jeg må ut å kjøpe meg litt silketofu altså;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ikke noe særlig dessertmenneske, men denne går ned på høykant ;)

      Slett
  5. Hvilken agavesirup bruker du i oppskriftene dine ? (:

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :) Jeg bruker flere forskjellige. Jeg er stor fan av den fra The Groovy Food Company som jeg kjøper i utlandet, men akkurat nå bruker jeg Organic Blue Agave fra Wholesome Sweeteners (iHerb). Jeg bruker også noen ganger Sweet Freedom og kokossirup, men skriver stort sett agave uansett. Jeg har aldri smakt en dårlig agave, så bare prøv deg fram. De finnes vel stort sett i lys eller mørk, jeg bruker lys. Også er det noe som heter nectar. Jeg tror det er det samme, bare en tynnere utgave :)

      Slett
  6. Hva er silketofu og hvor får jeg kjøpt det? Kjøper du det fra iHerb?

    Håper du får en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Koda :) Silketofu er en sammenpresset masse av soyabønner som minner om pudding i konsistensen. Du finner merket Blue Dragon i matbutikker (sammen med asiatiske varer) eller du kan kjøpe på iHerb hvor det er mye billigere. Søk på silken tofu, så finner du helt sikkert noe. Takk og god helg til deg også! :)

      Slett
  7. Takk for svar, skal kjøpe tofu neste gang jeg handler på iHerb! Glemte helt å skrive at det så utrolig godt ut! =)

    Takk for det!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...