søndag 28. oktober 2012

Ovnsbakte søtpoteter


Nesten hver gang jeg er hos Mari, har hun disket opp et eller annet godt med søtpotet. Det er selvfølgelig alltid kjempegodt, men jeg presterer gang på gang å ende opp med de samme gamle, kjedelige, norske potetene som nesten ikke smaker noe. Har du ikke smakt søtpotet, må du bare få ut fingern, for dette er virkelig digg mat som passer både til hektiske hverdager og som helgekos. Bakt i ovnen kommer sødmen godt fram, men potetene kan også brukes til supper, gryter og pureer. Mari bruker de til og med i taco, så mulighetene er mange.

Du trenger
  • Søtpoteter
  • Salt og litt olje
  • Masse digg tilbehør

Del potetene i to på langs og ha i en ildfast form. Pensle overflaten med olje (jeg vet ikke om dette egentlig er nødvendig) og strø over salt. Bak i ovnen til de blir myke og litt brune, mellom 20 og 30 min på 200 grader.

Så er det bare å lesse på med alt som er godt her i verden. Jeg har brukt soyarømme fra Tofutti, mais, avokado, rødløk, hempfrø, himalayasalt og hvitløkspulver. Og det er selvfølgelig lov til å lesse på, her trenger vi ikke være beskjedne.



2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...