søndag 7. oktober 2012

Gulrotsuppe med ingefær

Denne suppen er fyldig og kremet, søt og spicy på samme tid og holder deg mett lenge. Server gjerne med "hjemmelagde" hvitløksbaguetter og stekt grønnkål, så er du i alle fall på den sikre siden.
Enkelt, sunt og billig.

Til fire posjoner
  • En pose økologiske gulrøtter
  • En stor bit ingefær
  • 2 kinesiske hvitløk
  • 1 buljongterning
  • 1 ts salt
  • 1 ts spiskummin
  • 1/2 ts chili eller kajennepepper
  • En neve friske urter
  • Evnt en skvett plantemelk/rømme
Del gulrøttene i biter og ha i en stor kjele med resten av ingrediensene. La ingefæren være i store stykker som du etter hvert kan plukke ut. Hell på vann så det såvidt dekker grønnsakene og gi det et oppkok. La det småkoke under lokk på lav varme til gulrøttene er møre.

Hell litt av vannet over i et litermål. På denne denne måten kan du enkelt justere tykkelsen på suppen ved å ha i så lite eller mye vann som du ønsker. Jeg liker suppene mine tykke. Ta ut ingefærbitene og mos resten med en stavmikser. Mos så inn en og en ingefærbit mens du smaker deg fram. Jeg brukte alle fire, men det er ikke sikkert du vil ha like mye i. Nå kan du også tilsette resten av vannet om du vil ha suppen tynnere. Rør inn krydderne og evnt en lite skvett med plantemelk for en rundere smak.

Server med hvitløksbrød og ristede pinjekjerner eller grønnkål stekt i litt olje og hvitløk. Nam!

For flere enkle og billige retter, sjekk ut kategorien studentmat!


7 kommentarer:

  1. Mmm, denne høres og ser supergod ut! Jeg haringefær-dilla for tiden! Og jeg tror et trengs- i dag våknet jeg nemlig HELT uten stemme :O Dette blir nok en artig dag på jobb :P
    Er ikke stekt grønnkål bare det beste?? Jeg synes det er såå godt jeg, og bruker det som base i salater hele høsten. Bytter på med rå også, men synes nok stekt er aller aller best :)

    SvarSlett
  2. Jeg er suppeoholiker! Ingefær og gulrot er en kick ass kombo. Tusen takk for enkel og fristende oppskrift!

    SvarSlett
  3. Yum! Ser veldig godt ut :) Og langt bedre enn min akk så kjedelige variant ;) Må få laget dette i de nærmeste dager :)

    SvarSlett
  4. Ser nydelig ut! Smart å bare la ingefæren koke med i vannet og ta den ut. Det hadde jeg ikke tenkt på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Jane :) Ja, noen ganger kan det faktisk bli for mye ingefær, greit å kunne tilpasse det litt.

      Slett
  5. Nyyydelig suppe! Takk for at du delte oppskriften :-)

    SvarSlett
  6. Kjempegod!!! :O)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...