torsdag 18. oktober 2012

Kokosgranola og bananyoghurt

En av de tingene jeg har hatt lyst til å prøve meg på lenge er hjemmelaget müsli/granola. Hvorfor jeg ikke har gjort det før, kan vi jo bare lure på, men nå er i alle fall fingeren ute. Og godt er det, for dette er nå min nye yndlingsfrokost! En god, tykk smoothie toppet med knasende sprø og naturlig søtet, ovnsbakt müsli. Og det er så enkelt! Det meste du trenger har du sikkert i skapene fra før. Jeg har brukt fremgangsmåten fra den utrolig fine bloggen ComeClean, men sammensetningen er min egen. Er du tom for soyamelk eller vil prøve en annen vri på frokostblandingen? Da er denne bananyoghurten kjempegod!

Granola med kokos og valnøtter
  • 4 dl glutenfrie havregryn
  • 5 dl amarantflak e.l
  • 3 dl valnøtter
  • 3 dl kokosflak
  • 3 ss havrekli
  • 3 ss solsikkekjerner
  • 2 ss chiafrø
  • 1 ts vaniljepulver
  • Lite dryss salt
  • 2 ss kokosolje
  • 3 ss agavesirup

Hakk valnøttene og ha i en stor bolle med alt det tørre. Jeg har brukt amaranthflak, men du kan helt fint bruke alle andre flak som corn flakes eller soyaflak. Bare velg en som er usøtet. Smelt kokosoljen i vannbad, rør inn sirupen og hell over blandingen. Rør forsiktig så alt blir fordelt. Ha i mer søtning om det trengs. Har du ikke kokosolje, kan du bruke en nøytral olje som solsikke eller raps.

Hell müslien over på et stekebrett med bakepapir. Spre det godt utover og stek på 180 g i ca 15 min. Vend litt på blandingen underveis. Den er ferdig når den begynner å bli brun. Pass bare på at du holder deg i nærheten, for dette kan fort svi seg. Når müslien får avkjølt seg, vil den bli knasende sprø. Ha over i en lufttett boks, så holder den seg godt i en måneds tid.

Bananyoghurt
  • 1-2 bananer, gjerne frossen
  • En skvett eplejuice, vann eller plantemelk
  • Liten skvis sitron
  • Evnt. litt søtning
Ha alt i en blender og kjør til en glatt masse. Tykkelsen justerer du enkelt selv. Sammen med müslien foretrekker jeg yoghurten litt syrlig. Skal du spise den alene eller med usøtet frokostblanding, så ha gjerne i litt vaniljepulver og en dæsj agavesirup. Yoghurten skal egentlig være syrnet med melkesyrebakterier, men slikt har vi ikke tid til her i huset.

2 kommentarer:

  1. Yum! Både til yoghurten og til granolaen! Begge deler høres jo helt fantstisk godt ut! Og spesielt om bananene er frosne, så de blir til softis!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...