onsdag 3. oktober 2012

Norsk-asiatisk wok med somen-nudler og tofu

Wok med grønnsaker, nudler og tofu er noe av det jeg spiser oftest til middag. Det er så lettvint å bare slenge alt i en panne, frese på full guffe og dynke i soyasaus. Og det funker helt fint uten tofuen også, om du ikke får tak i det. Denne komboen forener det beste fra to verdener; tofu, nudler og soyasaus fra det fjerne østen (eller bare fra den asiatiske sjappa) og norskdyrkede grønnsaker fra det lokale grønnsakstorget.

Du trenger
  • 1 pakke tofu (Alpro)
  • 1 kinesisk hvitløk eller tre fedd
  • Liten bit ingefær
  • 2 gulrøtter
  • 1/4 blomkål
  • 5 dl grønnkålblader
  • Somen-nudler
  • Soyasaus
  • En neve cashewnøtter

Kok nudler etter anvisning på pakken. Hakk hvitløk og ingefær i små biter og fres i litt olje. Tilsett hakkede grønnsaker og stek til de blir møre, men fortsatt bevarer litt av krispheten. Legg til side.Hell vannet av tofuen, tørk av med et rent kjøkkenhåndkle og skjær i terninger. Stek tofubitene i olje til de blir brune på alle sider. Ha grønnsakene tilbake i panna og dynk det hele i masse soyasaus, gjerne litt agavesirup og ymse krydderier.

Somen-nudler i praktiske porsjoner. En liten bunke per person. Disse er kjøpt på asiatisk importbutikk og koster ikke mer enn litt over ti kroner. Nudlene er av hvete og vann og er supertynne.

2 kommentarer:

  1. Wok er så utrolig godt!! Jeg liker spesielt å lage det når jeg er hjemme hos mams og paps og kanplukke grønnsaker rett fra hagen.
    Håper du får en fin dag Adele. klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, heldig! Jeg vet at jeg bare MÅ flytte til et hus med stoooor hage så jeg kan ha grønnsaksåker og frukttrær :D

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...