fredag 31. august 2012

Cæsarsalat med hvitløkskrutonger


Kjempegod og mettende salat med "kylling", for de som liker sånt.
Liker du ikke autentiske kjøtterstatninger? Da trenger du ikke lese videre. Dette er nemlig en av de "ligner så mye at jeg nesten ikke tør å spise det"-rettene som dukker opp en gang iblant. Med en så god kopi er det ikke lenger noen god grunn for å hive innpå med originalen. Oppskriften gir to posjoner.

Hvitløkskrutonger
  • 2 skiver daggammelt brød
  • 2 ss olivenolje
  • Ett hvitløksfedd/en ts hvitløkspulver
  • Friske eller tørkede urter
  • Litt salt
En glimrende måte å få brukt opp brødrestene som er litt for tørre for frokosten. Skjer av skorpen på brødet og del i terninger. Ha brødbitene i en skål, hell over olivenolje, salt, hakket hvitløk og urter. Bruk hendene til å massere det hele forsiktig inn. Stek krutongene i ovnen på 200 grader til de blir gyldne og sprø. Det tar ikke mer enn ti min, så pass på at de ikke svir seg. Det gjorde mine, så jeg måtte lage en ny runde.

Sennep og hvitløksvinaigrette
  • 1 ss soyarømme
  • 2 ss olje
  • 1 ss soyamelk
  • 1 ts sennep
  • 1 ts eddik
  • 1 ts agavesirup
  • Ett hvitløksfedd, finhakket
  • Skvis sitronsaft
  • Litt salt
  • Friske urter, finhakket
Bland alle ingrediensene i en skål og rør til en tynn dressing. Oppskriften kan varieres i det uendelige, så prøv deg fram med det du har for hånden. Har du ikke rømme, kan du piske opp like deler soyamelk og olje før du tilsetter hvitløk, salt, sitron, agave, eddik og urter.

"Kyllingen"
 Jeg har brukt Chickin Nuggets fra Viana som du får kjøpt i helsekostbutikker. Får du ikke tak i nuggets, kan du bruke tofu eller seitan. Stek bitene i stekepanne uten olje til de blir brune, ca tre min på hver side.
Del i enda mindre biter.


Hjertesalat
Beregn et hode per pers. Skyll salatbladene godt og gi de gjerne en omgang i salatslynge for å få bort overflødig vann. Riv store biter med hendene og annrett på tallerken.



10 kommentarer:

  1. Åh, nam, ser utrolig godt ut!

    SvarSlett
  2. oh, fint sammentreff! Jeg lagde nettopp VeganYumYum's eple- og tranebærsalat med country fried seitan. Jeg må nesten legge av meg litt av fake meat-skepsisen min, fordi det var himla godt! I mårra skal jeg lage din variant av vegansk cæsarsalat med resten av "kyllingfiletene" fra VeganYumYum. Takk for tipset!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kult! Fortell meg hvordan det blir :) Jeg må ut fingern og lage seitan snart.

      Slett
    2. Suksess! Jeg hadde ikke vegansk rømme, men vinaigretten ble veldig god likevel. Jeg foretrekker fortsatt belgfrukter/frukt og grønt framfor et vegansk kosthold basert på fake meat, men nå har jeg lært meg at kjøtterstatninger kan være godt en gang i mellom. Spesielt når det kommer til din cæsarsalat :)

      Slett
    3. Så hyggelig å høre! Jeg er litt enig med; fake meat er for spesielle anledninger. Det aller beste er å fråtse i frukt og grønt :)

      Slett
  3. Jeg er litt den typen, som helst vil at det skal SMAKE vegansk! (eller de kunne godt funnet om noe som smakte fetaost og Brie) Freaker litt ut av soyakjøtt osv. Men dette ser helt nydelig ut! Cæsarsalat er jo så godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke for alle, nei. Men jeg er ganske gira på å bli flinkere til å la grønnsakene spille hovedrollen. Det er jo det som er best! :)

      Slett
  4. Ser digg ut :) Synd at slike produkter er umulig å få tak i her. Men man kan sikkert bruke hjemmelaget seitan :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...