onsdag 22. august 2012

Krydret sjokoladeis

Å ha ismaskin er virkelig en luksus. Sunn, hjemmelaget is på en halvtime! Denne er fri for sukker, gluten, egg, melk, nøtter og soya. Har du ikke ismaksin, kan du bruke fryser. Eller hva med ispinneformer?

Oppskriften gir en halv liter
  • 20 dadler
  • 1 boks kokosmelk (fullfett)
  • 2 ss kakaopulver
  • 1 ts vaniljepulver
  • 1 ts kanel
  • 1/2 ts kajennepenner eller chili
  • Liten klype salt
  • Evnt. en ss agavesirup
  • 50 g hakket, mørk sjokolade

Legg dadlene i bløt, da blir skallet lettere å ta av. Fjern skall og stein og ha alt i blender utenom krydderne. Kjør til en glatt masse. Nå kan du smake deg frem med kryderne. Og vær for all del forsiktig med kajennen. Jeg liker litt sting, men noen ganger blir det faktisk for mye. Jeg opplevde at smaken ble sterkere jo kaldere isen ble, så ikke gå helt bananas. Ha den hakkede sjokoladen i blandingen og kjør i ismaskin eller hell i en boks og sett i frysern. Bruker du frysermetoden, bør du røre i isen hver halvtime for å unngår at den krystalliserer seg. Selv ved bruk av ismaskin kan det være lurt å la den få sette seg litt ekstra i frysern om du liker den litt fastere. Strø gjerne over mer hakket sjokolade ved servering.


10 kommentarer:

  1. jeg er målløs... må ha ismaskin!!

    SvarSlett
  2. Oj. Har ikke tenkt på å ha dadler i stedet for sukker/melis. Må prøve! Dt ser jo dritgodt ut. Og så fine bilder du tar for tiden, helt fantastiske. Må ta meg et fotokurs.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kroppen min vil ikke ha raffinert sukker. Og dadler gir jo en litt karamellaktig søtsmak, så det er virkelig inget offer :)
      Tusen takk for det! :)

      Slett
  3. Ønsker meg en ismaskin!! Isen så helt fantastisk ut! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sinnsykt greit å ha. Tar jo bare en liten halvtime, også kan du lage den så sunn du bare orker ;)

      Slett
  4. Åh, det hørtes HELT fantastisk ut!! Elsker det siste bildet- DEN konsistensen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre, Ragnhild :) Ismaskin vet du - perfekt resultat hver gang.

      Slett
  5. Ser og høres helt nydelig ut!:) Jeg har så lyst på iskremmaskin, så tror ikke det blir lenge til før jeg skaffer meg en;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres ut om en lur investering ;) Du som lager så mye fristende søtsaker kommer glatt til å få masse bruk for den.

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...