torsdag 28. mars 2013

Pistasjmarsipan og sjokoladeknekk

Hver gang jeg er innom den fine bloggen til Anette, blir jeg fristet av alle godbitene hun legger ut oppskrift på. Disse herlighetene er intet unntak; kjempegod og crunchy pistasjmarsipan med mørk sjokolade. Jeg er ikke så stor på godtespisingen, men disse får jeg virkelig ikke nok av. Marsipanen er enkel å lage, krever få ingredienser, kan lages helt uten raffinert sukker og slår vanlig marsipan rett ned i støvlene. Den kan også lages helt rå om du ønsker det. Jeg har laget min egen variant av marsipanen av det jeg hadde tilgjengelig. I denne omgang brukte jeg ferdig sjokolade, men neste gang skal jeg lage min egen, rå sjokolade. Originalinnlegget til Anette finner du her.

Fyll påskeegget ditt med vegansk godis, så kan du kose deg hele påsken uten at noen trenger å lide for det.
For andre veganske godbiter, kan du sjekke kategorien søtsaker.


Du trenger
  • 1 dl pistasjnøtter uten skall
  • 1 dl valnøtter, cashewnøtter eller mandler
  • 1,5 ss agavesirup
  • 1 ss kokosolje eller kakaosmør
  • 1/2 ts vaniljepulver
  • Godt dryss havsalt
  • 200 g mørk, vegansk sjokolade

Legg noen nøtter tilside til pynt. Kvern nøttene til et fint mel i food proscessor og hell over i en bolle. Jeg brukte usaltede, lett ristede pistasjnøtter fra Den lille nøttefabrikken og valnøtter. Bruker du saltede nøtter, kan du sløyfe havsaltet. Smelt kokosoljen eller kakaosmøret i vannbad og bland inn i nøttemassen med alle de andre ingrediensene. Kna deigen forsiktig så alt blir godt blandet. Form marsipanen til egg, pølser eller kuler og sett i kjøleskap i 15 min så det får sette seg litt.


Smelt sjokoladen i vannbad eller i mikro. Dypp marsipanen helt eller delvis, strø over hakkede pistasjnøtter og sett kaldt til sjokoladen får stivnet ordentlig. Resten av sjokoladen kan du helle utover litt bakepapir og strø over hakkede nøtter og litt havsalt. Her brukte jeg salte, ristede pistasjnøtter (står ikke i oppskriften). Knekk opp i passe store biter når alt har stivnet. Oppbevares i lufttett boks i kjøleskap.

4 kommentarer:

  1. Yummi yummi!! Hjemmelaget godis med sjokolade er jo det beste!! Og et must nå i påsken! Men fryser er ganske full av sjokolade nå (det er magen min også.. oops!), men jeg klarer ikke å slutte å lage det. Godt det går ned på høykant i det minste ;)
    God påske Adele :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig med deg. Neste gang skal jeg lage med rå sjokolade, men jeg er tom for lecitin. Kanskje jeg skal prøve den solsikkevarianten du har snakket om? God påske til deg også, kjære :D

      Slett
    2. Jeg pleier ikke bruke lecithin i sjokolade jeg.. Men har hørt det er veldig godt! Men jeg tror faktisk ikke jeg ville anbefalt den solsikkelecithinen til sjokolade. Jeg har kun brukt den i smoothies, og der er den kjempefin! Men den er klissete og fettete, og jeg tror ikke den blander seg skikkelig inn i sjokolade. For du bruker vel vanligvis sånn lecithin pulver i sjokolade?

      Slett
    3. Åja, jeg trodde det skilte seg hvis ikke, men det er kanskje bare hvis man prøver å blande inn melk eller noe? Hmmm, da skal jeg sannelig prøve å lage uten, har jo alt det andre :D

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...