tirsdag 25. september 2012

Helsekostshopping i Flatland

Jeg har verdens kuleste pappa! Sist jeg var på besøk hjemme i Oslo, kom han bort en kveld og sa "Du, jeg har noen sånne båtbilletter. Vi skal ikke bare dra vi da?" Gamlefar hadde kjøpt seg danskebåtbilletter og avreise var om en time. Ship o'hoy!

Overfarten var ganske jævlig. Voksne menneskene som sjanglet rundt med ølglasset i hånda og dytter hverandre over ende for å komme først til tax free'en for å stacke opp med billig sprit, snus, røyk og ekkel parfyme. For ikke å snakke om at jeg drømte at jeg var på Titanic og ble vekket hvert femte minutt av drønninger fra båten og fulle ungdommer om skrålte utenfor døra.  Men nok om det.

Da vi var fremme morgenen etter, hadde vi to timer til rådighet i Fredrikshavn, men det var tidlig og alle butikkene var stengt. Bortsett fra én. En kjempekoselig helsekostbutikk med stort utvalg av veganske varer hvor nesten alt var økologisk. Danskene er flinke på slikt. Jeg gikk lenge rundt og bare kikket, men fikk selvfølgelig kjøpt med meg litt ymse godbiter. Av det kjedelige på bildet over finner du tannkrem, dadler, stjerneanis, agavesirup, soyasaus, hvite bønner, peppermynte, lavendel og lakrisrot.

Denne veganske farsemiksen gleder jeg meg til å prøve. Den består av erter, bønner og linser,
og kan bli til burgere og boller etter at den har blitt "småsnurret" i 20 min ;) 

Vegansk smørepålegg av tofu, som minner om Streich. De hadde fem forskjellige smaker, jeg nøyde meg med to. Karrivarianten var litt for syrlig for min del, men den andre var god. 

Økologisk silketofu til pålegg (se over), puddinger, mousse og pai. Se for eksempel min

Lakrisrotpulver, vaniljepulver, kokosolje og carob til å lage rå sjokolade. Carob er pulverisert Johannesbrød og smaker som kakao, bare mildere. Raw barer, den sunne versjonen av dansk sjokoladepålegg og kjempegode mulbær trukket med rå sjokolade. 

For du husker vel sjokoladeplatene du kunne ha på brødskiva, som var fulle av sukker og bare fantes i Danmark? Jeg ble litt nostalgisk, selv om jeg ikke er særlig begeistret for søte pålegg, og måtte kjøpe med en pakke. Kveldsmaten ble speltbrød med kokosolje og sjokoladeplater. Disse er av 70 % økologisk kakao.


Helsekosten.dk har stort utvalg og sender til Norge, om det er noe du vil bestille.

14 kommentarer:

  1. Åååh hihi de sjokoladeplatene husker jeg!! Hadde ikke trodd de var veganske igrunn

    SvarSlett
    Svar
    1. De "vanlige" er sikkert ikke det. Husker det fantes en lys og en mørk variant. Den mørke var litt som sjokoladetrekket på lollipopen :P

      Slett
  2. Dør litt. Jeg ønsker meg av sånne butikker her. Og de sjokkisplatene (ikke de veganske da) vokste jeg opp med da jeg hadde dansk stefar i mange år, haha. Jeg tror vi brukte noen med Donald utenpå.
    Knallbra handel!

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff ja. Og hvis vi har sånne butikker, så er de dritdyre. Takk og pris for netthandel ;) Haha, kult! Husker du de sjokoladene med melkesjokolade og hvit sjokolade med bilder av disneyfigurene på? De var så gode! Neste sjokoladeprosjekt? ;)

      Slett
  3. Haha, for en tur :D Du fikk i det minste med deg masse spennende hjem da! Jeg elsker helsekoster i utlandet. Kjøper alltid masse. Og på sjokoladerier som er noen steder. Var i paris sist høst og brukte alle pengene mine på kvalitetssjokolade. Sååå gode!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ikke overrasket over at du bruker alle pengene dine på sjokolade ;) Knis.

      Slett
  4. Nice! Ser ut som en fantastisk handletur. Takk for tipset om smørepålegg fra Urtekram, det skal jeg absolutt sjekke ut ved neste anledning.
    Jeg handla ikke noe særlig mat da jeg var i Danmark i sommer, men til gjengjeld spiste jeg mye god mat ute :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Å spise ute er jo enda bedre! Men greit å ha med seg litt godbiter hjem til triste høstdager :)

      Slett
  5. For en fantastisk handletur! For andre er tax-freen høydepunktet, for meg er det økologiske varer og helsekost! ;) knis.

    SvarSlett
  6. Hei! Jeg skal flytte til Danmark til neste år, jeg er vegetarianer, ikke veganer. Når du har vært der må jeg bare spørre: hvordan er prisene og utvalget på vegetarvarer i Danmark i forhold til i Norge? Sist jeg var i Danmark spiste jeg kjøtt... :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :) Danmark er vel jevnt over billigere enn Norge, i hvert fall på helsekost. Hvis du går inn på nettsiden, så ser du prisene på varene de har. Danmark er også mye flinkere på god vegetarmat, så det vil neppe være noe problem å spise ute. Dessuten har de så og si alt du kan tenke deg i økologisk variant i både matbutikk og helsekost, og langt unna de prisforskjellene du finner her. Kos deg masse i Danmark! :)

      Slett
  7. har du prøvet fars-mixen?jeg har ikke selv set den, men jeg vil prøve at finde den hvis den er god. Sjovt at læse som I nordmænd synes Danmark er fantastisk med vores helsekost... jeg synes det er alt for dyrt og synes Tyskland er meget bedre :-) Hilsen danskeren

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Linen :) Jeg har ikke fått prøvd den enda, men skal gi deg en tilbakemelding så snart jeg gjør det. Den ser spennende ut. Hehe, ja det er alltid billigere når man kommer seg litt lenger sør. Helst foretrekker jeg iHerb.

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...