lørdag 15. oktober 2011

Grønnkålchips på hurtigmåten


Grønnkål er litt som Atlantis. Alle har hørt om det, men ingen finner det. Men i dag fant jeg! På torget i Stavanger sentrum. Og da ble det grønnkålchips, alle veganeres venn (tydeligvis). Overraskende sprøtt og godt. 

Så var det chipsen da. Bladene bør skylles godt før bruk. Du vet aldri hvor de har vært eller hvem som har tatt på de. Foldene på bladene holder på vannet, så gi de en runde i salatslynge så de ikke blir så våte.


Riv det ytterste på bladene i passelige biter. Unngå for mye stilk, det blir bare seigt og hardt. Så dynker du det i marinade; 3-5 spiseskjeer olje blandet med salt og krydder. Jeg brukte himalayasalt, hvitløkspulver, litt tørka ingefær og alt for mye kajennepepper (det var et uhell.) Marinaden knas godt inn i bladene sammen med noen spiseskjeer næringsgjær om du har det for hånden.


Leg bladene på et bakepapir, gjerne tett i tett, men prøv å unngå at de legger seg oppå hverandre, da blir det underste laget ikke så sprøtt. Men så kommer haken. Da grønnkål er så supersunt og stappfullt av næring
så skal den TØRKES, for å beholde alt det sunne. Det tar vel sånn 7 timer i dehydrator og 12 timer i ovn.
DET SKJER IKKE! Jeg fyrte ovnen opp på 200 grader og lot de grille seg i ti minutter. 
Sikkert ikke så mye næring igjen, men det får så være. Chipsen er ferdig når den begynner å bli brun.


Hvis du bruker kajennepepper - pass på at du ikke rister for hardt på glasset så halvparten detter ut. Om så skjer - hold deg for nesa når du prøver å blåse det ut av marinaden. Når nesa blir full av kajennepepper - lukk øynene når du snyter deg og hvis du glemmer det også, hva enn du gjør - ikke gni deg i øynene med hender fulle av dette drittet. Bare et lite tips. Nå kan du gå å lage chips - om du får tak i grønnkål ;)

Prøv også grønnkålchips med hakkede mandler.

3 kommentarer:

  1. Jeg har sagt i flere uker nå at jeg skal lage grønnkålchips, men har ikke fått sjans. I morgen SKAL jeg lage det! Og ja, det er bedre å bruke et kvarter på det og se om det er godt før man kaster bort 12 timer på ingenting. :p Jeg skal prøve din/Kaja sin versjon først, så får jeg heller prøve den sunne, trege varianten senere. *ønsker meg dehydrator*

    SvarSlett
  2. Jeg har tenkt på dette i omtrent et år nå, men har aldri fått ut fingern jeg heller. Men da jeg kom over store, friske, mørkegrønne bunter på torget, hadde jeg ingen unnskyldning lenger :P (Den treige metoden kan umulig være bra for strømforbruket?)

    SvarSlett
  3. Kjøpte et diiiigert tre på torget i dag for bare 20 kr.. Så nå skal jeg lage chips på hurtigmåten a la Adele :-D

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...