lørdag 5. desember 2015

Vegansk julefestival lørdag 12. desember!


Bilde av Sally Renshaw//VeganNorway

I dag er det nøyaktig en uke til en av årets største begivenheter - nemlig vegansk julefestval på Vulkan Arena, og jeg gleder meg som en unge! Det er min gode venn Thomas, aka Veganmannen som arrangerer igjen, og han har jobbet så hardt for å sette sammen en knallbra lineup av kokkekurs, matservering og spennende boder hvor absolutt alt er helt vegansk. Her trenger du ikke lese innholdsfortegnelser (med mindre du har allergier, såklart), her er det bare å hive innpå med alt som er godt. Jeg skal i hvert fall spise meg stygt mett, handle inn både julegaver og julemat, møte likesinnede og endelig få kjenne litt julestemning på kroppen.
Herregud, jeg kommer til å blakke meg helt, men det er vel verdt det.

 
Nøttestek fra Vegetarbloggen


Hva jeg gleder meg aller mest til:

Fristelse café -Altså hallo. Jeg er ikke egentlig et dessertmenneske, og kaker frister meg sjeldent, men alt hva Fristelse café i Drammen lager av posjonskaker og desserter får meg til å sikle en innsjø.
Jeg tar en av alt.

Gå Vegan - Cateringfirma som leverer til hele østlandet. Jeg er så sykt klar for juletallerkenen de serverer i år, som består av nøttestek, pølse, middagskaker, kålrabistappe, poteter, rødkål, saus og tyttebær, med riskrem til dessert. Jeg har tidligere spist lasagne fra dem som er noe av det beste jeg har smakt i mitt liv. Og du? De leverer julemiddag på døren! Dette kan du bestille på standen deres.

Vegetarbloggen + Nettmat - Min gode venn Mari Hult kommer! Hun har vært en enorm inspirasjon for meg etter at jeg ble veganer og hun lager fantastisk mat og forteller hvordan du kan få til det samme på ditt eget kjøkken. På festivalen skal hun holde kokkekurset "nøttestekhjelpen", men alt du trenger å vite for å lage den berømte nøttesteken fra den tidligere vegancafeen Resept. Det er i hvert fall denne jeg spiser på julaften hvert år, så dette bør du få med deg. I samarbeid med nettmat, har Mari i tillegg lansert en vegansk matkasse som også vil bli tilgjengelig for Oslo-borgere fra nyåret. Jeg gleder meg til å teste!

Ragnhild Nordrum - Jeg har lest bloggen til Ragnhild i flere år, hvor hun skriver om helse, livsstil og kosthold, og legger ut nydelige og inspirerende oppskrifter på masse deilig raw food. Nå gleder jeg meg til å se henne igjen og til å kjøpe hennes hjemmelagde rå sjokolade som hun selger på standen sin, sammen med det fine kokebokheftet sitt "Naturlig godt!" som allerede står i bokhylla mi og venter på meg. Du kan lese bloggen hennes HER.

Veganermat/Veganlife - Her skal det handles! Jeg bestiller aldri veganmat på nett fordi frakten er så dyr. Da blakker jeg meg heller en sjelden gang på helsekost eller kjøper med når jeg er i utlandet. Men utvalget på disse nettbutikkene skal det ikke stå på, for de har så utrolig mye godt! Kjøtterstatninger, oster, tørrvarer, sjokolade, you name it. Du slipper fraktkostnaden, og som regel har de gode festivaltilbud.

Sigurds kaker - Jeg har ikke hørt om Sigurd før, men han er 10 år gammel, elsker dyr, elsker å bake og vil bringe veganske kaker og muffins til folket. Hva er det å ikke like? Go Sigurd!

Kokkekurs med Janne fra Veganmisjonen - Herlig het, så mye bra folk som kommer! Jane holder til vanlig kokkekurs sammen med Veganmannen under firmaet VeganPlan, men i år kjører hun solo og skal hun lage julemat med bl.a soyaribbe. Jeg har aldri rukket å få med meg kokkekurs på de tidligere vegatarfestivalene jeg har vært på, men nå skal jeg søren meg ta turen, for hva denne dama klarer å trylle frem på kjøkkenet er intet mindre enn fantastisk, og det var Jane som lærte meg at det å lage vegansk mat er lett som en lek når man bare har en virtuell hånd å holde i. Hennes innlevelse på scenen er forøvrig en opplevelse i seg selv.

Kokkekurs, julemat og god stemning, her med Veganmisjonen og Veganmannen.


Resten av utstillerne under årets julefestival finner du HER.

Så om det fortsatt skulle være noen tvil: det er lørdag 12. desember kl. 12-18 det skjer, det er på Vulkan Arena du skal være og det er 100 kroner av lønna di det koster deg å få med deg alt dette og mere til.
Håper vi sees. Jeg er hun med kålrabistappe i hele ansiktet og stjerner i øya. Kom og si hei!

Mer info finner du på www.julefestival.com

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jeg begynner i allefall å spare apetitten allerede nå ;)

      Slett
  2. Så mye bra! Kos deg masse! :D De hadde Vegfest her i Glasgow for litt siden, men var dessverre blakk,, dang! Men kjekt og ikke måtte tenke på hva som inneholder ditt og datt :D Herlig! x

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det skal jeg! :D Vegfest tror jeg er ganske så rått. Gleder meg til å oppleve en i utlandet en vakker dag :)

      Slett
  3. Ååå så koselig å se navnet ditt på den listen. Du er skjønn Adele! Og SÅ Koselig det var å se deg igjen i går. Alt for lenge siden!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...