onsdag 26. desember 2012

Årets julemiddag

Til alle som trodde jeg var død; jeg lever i beste velgående og kommer sakte men sikkert tilbake.
Jeg har bare vært lat veldig opptatt den siste tiden. Men jeg spiser fordet altså. For eksempel julemat. I år som i fjor fikk jeg viljen min med vegansk julaften. Hurra for verdens beste familie! Det tar ca tre timer å lage alt og fem min å spise seg sprekkmett, men det er SÅ verdt det. Jeg har også drukket tønnevis med julebrus. Det er et under at jeg fortsatt har tenner igjen.

Julegrøt er obligatorisk. Denne er kokt på soya- og kokosmelk, toppet med kokossukker og vegansk smør.
Det hørtes kanskje fryktelig tropisk ut, men det er det altså ikke. Kokosmelken gjør grøten ekstra tykk og kremet, mens kokossukkeret smaker karamell og er mye bedre enn hvitt, raffinert sukker.

På tallerkenen i år; Resepts nøttestek, soyapølser og Veganmisjonens vegisterkaker med fløtesaus, soppstuing, søtpotetpuré, sautert grønnkål, grov sennep og rørte tyttebær. Utrolig godt og veldig mektig.
Nå har jeg rester langt ut i januar.

Til dessert ble det soyasjokoladepudding fra Alpro, enda mer julebrus og denne fantastiske karamellkaka som smakte som en blanding av Snickers og Twix. Jeg skal prøve meg på en litt sunnere utgave før jeg legger ut oppskrift.

Håper du også hadde en fin og dyrevennlig julefeiring med mye god mat. Så var det bare å planlegge nyttårsmiddagen. Fortell meg gjerne hva du skal spise!

5 kommentarer:

  1. God jul!
    Jeg har ikke planlagt årets nyttårsmiddag i detalj ennå, men mistenker at det blir i samme gate som årets julemiddag: linse- og nøttestek fra Veganmisjonen, vegisterkaker fra Veganmisjonen, kålrabistappe, fløtegratinerte poteter, brunsaus, og masse kokte grønnsaker. Nam!
    Søtpotetpuré og soppstuing høres forresten nydelig ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nam! Nå ble jeg helt utrolig sulten :P Vel overstått ;)

      Slett
  2. ÅH så utrolig fin familie du har som blir med å spise vegansk på juleaften. Jeg synes det er så ekkelt at jul som egentlig er en så snill og god høytid, er så sentrert rundt kjøtt og smerte. Familien min vil ikke bli med på vegansk jul men jeg pleier å lage vegansk middag til alle en dag i romjula. Pluss at den ene lillebroren min har bestemt seg for å bli hverdagsveganer (altså "fri" i helgene) fra januar. Det synes jeg er helt fantastisk!!! I dag skal vi skrive opp måltidsforslag, nye ingredienser osv. :D
    Fortsatt god jul Adele!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er ganske gode :) Men jeg orker rett og slett ikke tanken på å sitte i ribbelukt og "kose" meg, det blir bare så fryktelig feil. Så flott at broren din har tatt et steg videre! Det er jo bare helt supert. Håper han liker det så godt at han vil være veganer i helgene også ;)

      Slett
  3. Hvor har du gjort av oppskriftene? Så kjempegodt ut!! Og hvor har du funnet oppskrift å nøttesteika?
    Hilsen 1.års-vege/pescetarianer

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...