torsdag 1. november 2012

Smørepålegg med gresskar og cashewnøtter


Dette silkemyke smørepålegget er kjempeenkelt å lage og krever ikke bløtlegging eller rare ingredienser. Jeg tror dette må være det beste pålegget jeg har laget.  Kan også brukes som dipp og holder seg godt i kjøleskap en ukes tid. Både gresskar og cashewnøtter er veldig søtlig i smaken, men det justerer du enkelt med salt, sitron og hvitløk. Bare husk på at det er forskjell på pyntegresskar og matgresskar. Jeg brukte flaskegresskar og bakte hele i ovnen på en gang. Da har du til mange ulike høstmiddager som gryteretter og supper.


  • 125 g cashewnøtter
  • 150 g flaskegresskar
  • 2 hvitløksfedd
  • Havsalt
  • Sitronsaft
  • Noen spiseskjeer vann

Del gresskaret i to, fjern kjærner og skall og del i små biter. Ha i ildfast form, ringle over litt olivenolje og strø på salt og pepper. Bak i ovnen til bitene er møre, mellom 20 og 30 min. La avkjøles.

Ha casewnøttene i blender eller kjøkkenmaskin og kjør til et fint mel (bløtlegging er ikke nødvendig).
Ha i resten av ingrediensene og kjør på nytt til du får en helt glatt masse. Tykkelsen regulerer du enkelt selv med mengden vann. Smak deg fram med salt og sitron.


Synes du det blir mye orange oppskrifter for tiden? Hold ut, jeg har bare to igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...