torsdag 9. februar 2012

Nesten tunfiskpålegg

Enkelt og godt pålegg som minner om tufisksalaten jeg lagde før.
Artiskokkene gir en syrlig og frisk smak, mens kikertene står for teksturen.
Pålegget kan fint lages av bare kikerter også.

1 boks kokte kikerter
Ett glass artiskokkhjerter
2-4 ss veganese eller soyarømme
1 ss ravigottesaus eller sennep
Liten skvett sitronsaft
1 vårløk
1/2 boks mais
Salt, pepper og hvitløkspulver etter smak

Mal kikerter og artiskokker i en food processor til en grov masse.
Det skal ikke bli en grøt. Tilsett gjerne litt av oljen fra artiskokkene og
 ha over i en bolle. Rør så inn resten av ingrediensene
og smak til med krydder. Jeg brukte ferdig veganese fra Meny, men lag gjerne selv.

Nytes best på ferskt eller ristet brød med friske grønsaker.
Holder seg i kjøleskap i inntil en uke.

6 kommentarer:

  1. Nam! Pulverisert nori gjør seg også i sånn pålegg, gir litt mere sjøsmak :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sant det. Jeg synes artiskokkene smakte fiskete nok grunnet syrligheten, men kanskje jeg slenger med litt nori neste gang :)

      Slett
  2. Spennende oppskrift!! Elsker artisjokker!
    Gooood helg :)

    SvarSlett
  3. Wow! Lagde dette nå. Nytt favorittpålegg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre, Miriam! :D Jeg prøvde lage det med bare artiskokker, men da ble det litt for syrlig for meg. Håper du fant rette kombinasjon :)

      Slett
  4. Ble perfekt med en boks kikerter og en med artisjokker! :) Nam nam. Trenger ikke salt heller, da majonesen jeg bruker er ganske syrlig i tillegg til sitronen. Utrolig godt :D

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...