lørdag 25. februar 2012

Appelsinglasert tofu med quinoasalat og ovnsbakte rødbeter

Søtsyrlig appelsinglassering med agavesirup gjør tofuen mør og saftig.

1 pakke fast tofu

3 + 2 ss agavesirup
1 ss rapsolje
1 ts finraspet ingefær
Saft og zest fra en appelsin*
Saft fra en halv sitron
5 dråper chiliolje

1 kopp quinoa
Grønnsaksbuljong
1 vårløk

Kok quinoa etter anvisning på pakken med en terning grønnsaksbuljong.
La den avkjøle seg litt før du tilsetter hakket vårløk og evnt dampede grønnsaker.

Bland tre spiseskjeer agavesirup med resten av ingrediensene i en skål og sett tilside.
Tørrstek tofubitene på middels varme til de er brune og skru av platen.
Hell over appelsinmarinaden og la det småputre til all væske har fordampet.
Hell så over 2 spiseskjeer til med agavesirup, vend forsiktig og anrett på tallerken.
Skvis gjerne over litt sitronsaft rett før servering.

Jeg har servert med ovnsbakte rødbeter med rødløk og rå rødbetesalat med spinat,
fra mitt lille rødbeteprosjekt.

*Skal du bruke zest (skall) fra sitrusfrukter, er det best å velge økologisk.
Vask appelsinen godt og rasp forsiktig på et fintagget rivjern.

4 kommentarer:

  1. Det ser nydelig ut :-) og så tar du så pene bilder!
    Jeg skulle ønske jeg likte sitrusfrukter til type middagsmat for det ser så lekkert ut, men det er noe der som kræsjer for min del..

    Men apropos søtt til middagsmat, jeg likte veldig godt den mangosalaten jeg fikk hos dere, og der var det vel mango og løk sammen? Det var sinnsykt godt.

    SvarSlett
  2. Å himmel, så mye godt du poster for tiden Adele!! Det der ser helt faktastisk ut!!! Elsker både tofu og quinoa!

    SvarSlett
  3. NAM! Lenge siden jeg har spist tofu! Pleier å marinere i en enkel soya-ingefær-cayenne marinade, men denne så himmelsk ut!

    SvarSlett
  4. resept og stills kan gå å legge seg! dette va kjempegodt :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...