torsdag 13. april 2017

En base - fem smoothier; peanøtt, kaffe, sjokolade, jordbær og lakris!


Jeg er fryktelig lite kreativ når det kommer til frokoster. Litt fordi jeg sjeldent er sulten om morgenen, mest fordi jeg alltid er seint ute til det jeg skal. Smoothie derimot, det får jeg gladelig i meg. Og det går fort, spesielt om du har en maskin som mikser godsakene rett i flaska. Da tar det meg ca. ett minutt om morgenen, og har jeg ekstra dårlig tid, kan jeg drikke den på bussen eller når jeg kommer fram dit jeg skal. Dette er min go-to smoothie som jeg spiser (drikker) så og si hver eneste dag. Basen er med banan, peanøttsmør og plantemelk, men med enkle justeringer kan du i tillegg få med smak av jordbær, kaffe, lakris og kakao. Jeg varierer etter dagsform og hva jeg har for hånden. Originalen ser dog litt kjedelig ut (min venn Lasse lurte på hvorfor jeg hadde med meg vaffelrøre på skolen), men jeg lover at den smaker utmerket! Legg gjerne igjen forslag til andre varianter i kommentarfeltet.

Jeg bruker økologisk peanøttsmør av grov type. Vil du lage selv, finner du oppskrift HER!
Av og til bytter jeg ut peanøttsmøret med tahini laget av sesamfrø (følg linken for oppskrift). Det gir en annerledes smak og silkemyk konsistens. Tahini kjøper jeg på helsekost, importbutikker og matbutikker med godt utvalgt.
Smoothie etter trening? Tilsett 1-2 ss proteinpulver, og evnt litt mer plantemelk (funker best i jordbær- eller sjokoladevarianten). Jeg bruker hemp- eller erteprotein med nøytral smak.



← Vidundermaskinen. Den smarteste kjøkkendingsen jeg noen gang har kjøpt meg! Og nei, dette er hverken spons eller annonse, jeg er bare veldig veldig fornøyd. 

Jeg har alltid en haug av øko-bananer liggende (de smaker faktisk bedre, det trenger du ikke krangle med meg om). Jo mer brunflekket de blir, jo søtere er de i smaken. Er bananene umodne, kan du tilsette litt lønnesirup e.l. Begynner de å bli overmodne og du vet du ikke rekker å spise dem opp? Skrell, skjær i biter, ha i en zip lock-pose og sleng i frysern, så har du alltid ingredienser klare til en smoothie. Da blir den i tillegg litt milkshake-aktig, og hvem liker vel ikke det?

  
Basic peanøtt- og banansmoothie:
  • To øko-bananer (tre hvis de er veldig små)
  • 1 ss peanøttsmør, grov type
  • 1/2 ts vaniljepulver eller 1 ts vaniljeekstrakt (kan sløyfes)
  • Havremelk/soyamelk til ønsket konsistens, ca. 2-2,5 dl
Ha alle ingrediensene i blenderen og kjør til det blir klumpefritt. Tykkelsen varierer du med mengden melk. Smoothien blir tykkere om du bruker frossen banan, da tar du bare i litt mer melk. Bytt gjerne ut peanøttsmøret med tahini for å variere smaken.
Jordbær-smoothie:
  • 1 porsjon basic peanøtt- og banan-smoothie 
  • Bruk kun en banan
  • Tilsett en neve frosne eller ferske jordbær
Dette er den eneste litt friske varianten i gjengen. Den er kjempegod med frossne jordbær, som du har tilgjengelig i fryseren uansett. Ta evnt litt mindre peanøttsmør om du ikke vil ha den så mektig. 

 Kakao/sjokolade-smoothie:
  • 1 porsjon basic peanøtt- og banan-smoothie
  • Tilsett 1-2 ss med rått kakaopulver
Rått kakaopulver er rikt på proteiner, jern, magnesium og fiber, for å nevne noe, og gir en kjempegod og rik kakaosmak på smoothien. Har du ikke rått kakaopulver kan du bruke vanlig, men grunnet høy varmebehandling, har det ikke det samme innholdet av næringsstoffer.


Lakris-smoothie:
  • 1 porsjon basic peanøtt- og banan-smoothie
  • Tilsett en ts rålakrispulver (ikke lakrisrot, det gir ikke samme smaken)
Dette er kanskje min absolutte favoritt. Den smaker rett og slett salt lakrisgodteri. Kanskje litt weird for noen, men jeg elsker den! Smak deg fram med mengden lakrispulver, jo mer pulver, jo mer intens smak, logisk nok. Rålakrispulver får du kjøpt i helsekost eller i delikatesseforetninger med godt utvalg. Pulveret skal være brunt i fargen. LakrisROTpulver er lysere i fargen, nærmere beige enn brunt. Du kan selvfølgelig også bruke dette, men det vil ikke gi den samme lakrissmaken.

Kaffe-smoothie:
  • 1 porsjon basic peanøtt- og banan-smoothie
  • Tilsett en espresso, alt. 1 ts pulverkaffe
  • Bytt ut peanøttsmøret med tahini om ønskelig
Har du ikke smakt kombinasjonen kaffe og banan, så har du virkelig gått glipp av noe! Denne er nydelig om morgenen, for deg som liker kaffe, selvfølgelig. Jeg får ikke våkne-kick av kaffe, jeg drikker den bare fordi den er digg. Men det er jo lov å late som.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...