tirsdag 20. desember 2016

Nøttestek i porsjoner


"Men hva spiser du egentlig på julaften?" Svaret har vært soleklart siden året jeg ble veganer og fikk smake nøttestek for første gang. Det var på den fantastiske helveganske restauranten Resept i Stavanger, som dessverre ikke eksisterer lenger, men det gjør heldigvis noen av rettene. Nøttesteken er en av dem. I år har jeg gått bort fra originaloppskriften og laget min egen variant som er litt enklere, litt kjappere og inneholder mer av det jeg liker aller best; masse sopp, mør aubergine og ekstra masse butterdeig. Akkurat slik jeg liker det. Jeg lagde disse til hele familien, og samtlige mente at disse var enda bedre enn originalen. I stedet for en stor stek, har jeg heller laget mange små, som holder formen helt utmerket. De er også knallgode dagene etter, bare stek dem litt på begge sider i en tørr panne. De kan også fryses. Skal du lage de klart til en annen dag, anbefaler jeg å forhåndssteke dem litt før frysing, så ikke butterdeigen blir soggy. Du kan også fryse fyllet for seg.

Jeg spiser de med søtpotetstappe, dampet rosenkål, stekt grønnkål, fløtesaus med sopp, ovnsbakte poteter og masse masse tyttebærsyltetøy. Fremgangsmåte på stappe og saus finner du helt nederst i innlegget.

Vegansk butterdeig fra TC Brød finner du på Rema 1000.

 Jeg vet, de ser litt ut som hveteboller.


Til 12 porsjonssteker trenger du:
  • 150 g nøtter
  • 1 auberginer
  • 300 g champignon
  • 2 ss soyasaus
  • 1 boks ferdigkokte røde linser (ca. 300 g)
  • 1 gul løk
  • 2 kinesiske hvitløk
  • 3 ss havregryn
  • 1 ss buljongpulver
  • 1 ss mango-chutney
  • Havsalt
  • Olje til steking
  • 6 plater butterdeig (opptint)

Ha nøttene i en bolle med vann og la stå i en times tid, gjerne lenger om du kan. De kan stå å godgjøre seg mens du forbereder alt det andre. Ta det du har eller liker av nøtter. Jeg brukte 50/50 med mandler og valnøtter.

Skjær auberginen i terninger og ha over på et stekebrett. Bitene vil krympe markant i ovnen, men de bør ikke være for store til å begynne med. Dryss over godt med havsalt og en god klunk med olje og vend godt sammen. Stek midt i ovnen på 200 grader i ca. en halvtime, til bitene er gyldne og myke. Vend gjerne om en gang underveis. Du trenger ikke å forhåndssalte og helle vannet av auberginene, da de ikke lenger er bitre i smaken. Du sparer både tid og krefter.

Skjær soppen i små biter og stek i panne med litt smør eller olje til den er gylden. Tilsett 2 spiseskjeer soyasaus og la steke til alt har trukket inn/fordampet. Jeg bruker en med soppsmak fra asiatisk importbutikk, som gir en mye bedre smak enn vanlig soyasaus. Hvis bitene fortsatt er litt store, kan du gi dem en omgang i kjøkkenmaskinen, så deigen henger bedre sammen.

Finhakk løk og hvitløk, gjerne i kjøkkenmaskin, og stek det mørt i litt olje. Ha over i en stor bolle sammen med soppen og auberginen. Hell av vannet på linsene, skyll godt og ha oppi. Hell vannet av nøttene og kjør de til et grovt mel i kjøkkenmaskin. Ha over i bollen. Tilsett havregryn, buljongpulver og mango-chutney. Bland godt sammen. Massen skal være litt løs, men sitte sammen når du klemmer på den. Er den for løs, kan du bruke stavmikser, slik at du får en "grøt" som binder mer sammen. Er den for bløt, har du i mer havregryn.


Del butterdeigsplatene på tvers, slik at du får to kvadrater. Kjevle ut hver og en og legg omtrentlig to spiseskjeer med fyll på hver av dem. Brett kantene sammen og "klyp" litt i deigen så den fester seg. Du kan også bruke litt vann som lim. Det gjør ingen ting at de ikke blir så pene, dette er undersiden. Ha stekene over på et stekebrett med brettesiden ned. Nå kan du forme kantene og klemme de litt flatere så de ser penere ut. Jeg har forsøkt å pensle med soyamelk, vann og ingenting, og jeg kan ikke si det ble noen markant forskjell på noen av dem, så penslingen kan du fint droppe. Jeg har også rispet striper i dem, men dette er heller ikke nødvendig.

Stekes midt i ovnen på 200 grader i 30 min, eller til de har fått en fin og lysebrun stekeskorpe.




Søtpotetstappe:
  • 2 mellomstore søtpoteter
  • 1/4 kålrabi
  • 1 ss smør
  • Liten skvett fløte (kan sløyfes)
  • 1 ts revet muskattnøtt
  • Salt og pepper
Skrell søtpotet og kålrabi og del i biter. Dekk såvidt med vann i en kaserolle og la det koke til bitene er møre. Hell av vannet, men bruk gjerne litt av det til å tynne ut stappen. Bruk stavmikser til du får den konsistensen du ønsker, helt glatt eller med litt konsistens. Ha i en litt fløte, 2-3 spiseskjeer burde holde. Tilsett muskatt og smak til med salt og pepper.

Soppsaus:
  • 100 g champignon (eller så mye/lite du ønsker)
  • 2 ss soyasaus
  • 2 bokser soya- eller havrefløte
  • 1 ss tyttebærsyltetøy
  • Salt og pepper
Skjær soppe i små biter og stek i smør eller olje. Når soppen er brun og fin har du i soyasausen og lar trekke helt inn. Tilsett resten av ingrediensene og smak til med. Noen havrefløter kan være litt tynne i konsistensen. Tilsett evnt. a litt maisenna rørt ut i kaldt vann, så vil den tykne. 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...