onsdag 3. februar 2016

Hummus med ovnsbakt gulrot (gulrothummus)

Jeg er ikke noe særlig begeistra for kikerter. Men mos de sammen med olje og krydder, og du får en av de nydeligste smakene jeg vet om! Helt siden jeg oppdaget hummus, har jeg fått høre at jeg må prøve å lage den med gulrot, prøve med rødbete osv. Etter ca 5 år, har jeg omsider klart å få ut fingeren. Og dumme meg som ikke prøde dette før, for denne hummusen med ovnsbakt gulrot er virkelig en smakseksplosjon uten like! Om den er bedre enn den originale? Det har jeg ikke helt klart å ta stilling til. Nydelig er den i alle fall, og litt variasjon har aldri skadet noen (joda, men neppe på hummusfronten).

Vil du heller lage original hummus? Da kan du bare droppe gulrøttene.
Du kan også gå andre veien og lage den helt uten kikerter. Da blir det vel strengt talt mer en gulrotmos, men det er fantastisk godt det også!

Du trenger:
  • 4 gulrøtter
  • 5 fedd hvitløk (kan sløyfes)
  • Liten kvast persille
  • Olje til steking
  • Havsalt
  • 1 boks kikerter (380 g)
  • 1 fedd hvitløk
  • 1 dl olivenolje 
  • 2 ts spisskumin
  • 2 ss tahini
  • Liten skvis sitronsaft
  • En neve frisk persille eller koriander
  • Havsalt

Del gulrøttene i mindre biter og ha de over i en ildfast form sammen med hvitløk, persille, salt og olje. Bak i ovnen på 200 grader i 20-40 min, avhengig av hvor store bitene er. Gulrøttene skal bli møre. Jeg bakte med nesten en hel hvitløk, men dette kan du sløyfe om du vil. De blir myke og søte og fulle av god smak når de blir bakt og vil ikke gi den samme styrken som rå hvitløk, så jeg har i et ubakt fedd i tillegg, når alt skal moses sammen. La gulrøttene få avkjøle seg litt.


Ha alle ingrediensene over i en kjøkkenmaskin. Du kan også ha det i en bolle og bruke stavmikser. Kjør til en jevn masse og tilsett litt og litt olje til du har oppnådd ønsket tykkelse. Det kan være du trenger mer enn en dl, kanskje litt mindre. Du kan også bytte ut noe av oljen med vann. Smak deg frem med salt og krydder. Hummus burde egentlig alltid lages på slump, spør du meg. Brukter du saften fra en halv sitron (altså mer enn det lille skviset i oppskriften), får du en frisk og syrlig hummus med hint av noe jeg ikke helt klarer å beskrive, men som er veldig godt. Om du skjønner.

Ringle gjerne over litt god olivenolje før servering.

Denne hummusen er nydelig til falafel i rull og pitabrød, eller som pålegg. Her er den servert som en dipp til agurk, gulrot og tortillachips med søtpotet (Way Better - kjøpt på helsekost).

3 kommentarer:

  1. Mmmm har tenkt på og lage gulrot hummous lenge nå, er snart på tide :D Kanskje til helgen :D Takk for oppskrift! x

    SvarSlett
  2. Åååå så godt! Får vann i munn bare av å se bildet av de stekte gulrøttene :O :O

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...