søndag 1. februar 2015

En veganer i Mexico


Det er som regel ikkeno problem å være veganer i utlandet så lenge man vet hva man skal se/spørre etter, og Mexico er intet unntak. Det skal sies at jeg var griselei av fajitas og nesten fellte en liten gledeståre da jeg kunne partere min egen brokkoli da jeg kom hjem, men jeg har spist så utrolig mye god mat og lagt på meg minst like mye som jeg ville gjort om jeg hadde blitt hjemme i jula.
Den første uka av ferien bodde vi på all inclusive-hotell (diger buffet til frokost, lønsj og middag tilpasset amerikanske turistganer med hint av det mexicanske kjøkken) og spiste det meste av måltidene der. Den andre uka var vi på en liten øy (fortsatt fullt av amerikanere), men fikk smakt mye mer av autentisk mexicansk mat. En generell huskeregel; vær forsiktig med rå frukt og grønnsaker dersom det ikke er vasket godt i flaskevann. Det skal sies at jeg tok en magevaksine i forkant for å slippe å bli dårlig, men litt ulumskheter må man regne med på ferie. Ta evnt. tilskudd av probiotika for å holde magefloraen sånn delvis under kontroll.
Under følger et bildedryss av hva som havnet på tallerkenen min, med et forsøk på å gjengi hva det faktisk var jeg spiste og hvordan man enkelt kan gjøre "vanlig mat" vegansk. Høydepunktene har jeg linket til. Har du spørsmål, er det bare å slenge de ut i kommentarfeltet :)

På hotellet (The Royal, Playa del Carmen)



Pasta og pizza er som regel safe veganske valg. Spør om det er melk i bunnen eller ander ulumskheter i tomatsausen og be om uten ost. Som regel går det ann å spørre om ekstra grønnsaker når du kutter ut osten. Jeg valgte topping fra tre forskjellige pizzaer og endte opp med oliven, artisjokk og soppblanding på denne.
Pasta kan inneholde egg. Gjør den det, kan du høre om spisestedet har risnudler istedet.


Tortillachips med guacamole og salsa spiste jeg hver eneste dag. I Mexico er avokadoer alltid i sesong og samtlige spisesteder har en eller annen variant på menyen, ofte som forret. Be om uten ost/parmesan for sikkerhets skyld. Mexicanerne er glade i ost. På alt. You'd be surprised.


Min daglige frokost, pluss minus. Stekte poteter (stekt i olje), bønnestuing (spør om det er ost eller kjøttbuljong i den), guacamole, tomatsalsa og salat.
Så mye fersk frukt og nøtter jeg fikk plass til, med en god haug med peanøttsmør. Hotellet serverte fem-seks ulike typer friskpressa juice hver dag. Luksus! Favorittene var papaya, vannmelon og en grønn juice med kiwi, selleri og lime. Mange steder serverer juice fra konsentrat. Be spesifikt om ferskpressa dersom du ikke er veldig glad i appelsinjuice som smaker saft. Er du i Mexico (eller tilsvarende) MÅ du bare smake på papaya og fiken. Det kan ikke sammenlignes med hva vi har i Norge.


Til lønsj- og middagsbuffeten hadde de bytta ut juicen med is. Både mangosorbeten og kokosisen var til å dø for! Sistnevnte var laget på kokosmelk, men mange serverer kokosis av kumelk. Spør om forskjellen.  Sorbet er stort sett safe, men noen putter oppi tulleting som eggehviter, gelatin eller en skvett med melk.


Også Pina Coladaene da. Sukk. Jeg er særs glad i Pina Colada og disse var nesten like gode som min.

Restauranter og spisesteder (Tulum/Isla Mujeres)


I byen Tulum kom vi over den lille perlen Restaurare, en helt vegansk restaurant som vi ikke visste at eksisterte. Menyen var utrolig spennende (autentisk mexicansk, bare helt vegansk) og jeg hadde lyst på alt! Valget falt imidlertid på yuca-chips og ceviche (vanligvis skalldyr) av østerssopp til forret og salbutes til hovedrett (en slags gryterett av soyakjøtt i en chipotle- og tomatbasert saus) med ballongtortillas (!!!). Kjæresten min bestilte taco med soyakjøtt til forret og fylt tofu med grønnsaksris og chipotlesaus. Jeg spiste såklart av alt og ble så mett at det gjorde vondt.





Det beste av alt var nesten drinkene. Fersk juice av mandarin, appelsin, lime og mint og en med tamarind, ingefær og habanero. På vei tilbake til stranda tok vi med oss hver vår ferske kokosnøtt for verdens beste hydrering. Kokosvann inneholder masse mineraler og elektrolytter som er bra for blodet ditt. Viktig å holde seg flytende i varmen.


På øya Cozumel fant vi en veldig amerikanisert mexicansk restaurant (texmex), men dette var noe av det beste jeg spiste på hele turen. Stekte tacolomper med grønnsaker, bønnestuing og guacamole med  påmfri som tilbehør. Vanligvis er vegetarisk taco og fajitas mye paprika, hvilket jeg ikke er så glad i, men denne inneholdt både squash og gulrot. Spesifiser at du vil ha uten ost og forsikre deg om at det ikke er noe kjøtt i bønnene. Jeg husker ikke navnet, men slike steder finner du over alt.


Lola Valentina, Isla Mujeres. Masse vegetariske, veganske og glutenfrie retter på en diger og spennende meny. Eieren er selv veganer og driver også/har drevet Mango Cafe som du kan lese om under. Her spiste vi flere måltider og alt var fantastisk! Favoritten var "Platos Vegano" med tykke tortillalomper, sterk tomatsaus, sorte bønner, avokado, scrambled tofu og chorizo (vegansk såklart), men jeg spiste også en utrolig god wrap med søtpotet, quinoa og bønner i grov tortilla som jeg dessverre ikke fikk tatt bilde av.


Her har de også utrolig gode smoothies, ferskpressa juice og nydelige drinker. Jeg prøvde en frisk og god agurk vodka tonic. Til frokost og lønsj anbefaler jeg den tropiske smoothien. Farlig god!


Fra et av de mange stedene jeg ikke husker navnet på. Fajitas, fajitas og mere fajitas. Igjen med spørsmål om uten ost, rømme eller kjøttrester. Serveres med små hvetelomper. Dette er det typiske vegetaralternativet som de fleste steder tilbyr, i tillegg til taco og burritos. Styr unna empanadas (kjøtt) og quesadillas (ost). Og for å poengtere hvor amerikaniserte de er der nede; Mason jars som drikkeglass!


Vi kjørte forbi Mango Cafe i golfbil og så masse mennesker utenfor. Populære steder er ofte en god kvalitetsindikator, så vi måtte ta turen innom. Her har de en enkel meny med to vegetariske alternativer som kan gjøres veganske. Jeg bestilte efrijoladas, som i bunn og grunn er tykke tortillalomper dynket i bønnestuing. Her serverer de den med en kjempegod og frisk marinert råkostsalat og jeg fikk med en avokado på kjøpet da jeg tok vekk osten. Prøv en ginger lemonade om du tar turen innom, hvilket jeg anbefaler deg at du gjør. Stedet er knallkoselig og du merker at de prioriterer gode råvarer. Bildet er kanskje ikke det mest apetittvekkenden, men dette var overraskende godt. Jeg glemte jo helt å ta bilde før jeg begynte å gafle innpå.


Den fantastiske middelhavsrestauranten Olivia finner du midt i sentrum av Isla Mujeres. Her kan du bestille ferdige wraps og pita eller sette sammen din egen tapasmeny av ting som marinerte oliven, paprika- og auberginepatee, babaganoush, hummus og ulike grønnsaker. Servitørene er hyggelige og hjelpsomme og de serverer fantastiske lemonader og drinker. Jeg spiste en middelhavswrap med aubergine, potet, blomkål, salat, hummus og tahini, med litt småtapas som oliven og babaganoush på siden.
Og bare sjekk den bakgården:




Rett ved hovedgata i Playa del Carmen ligger Bio-Natural - et økologisk, vegetarisk spisested med tilhørende butikk. Menyen er SVÆR med frokostretter, lønsj, middag og desserter. Bare vær obs på hva som er vegansk og hva som er vegetarisk (de har en del retter med egg, ost eller honning, men disse er godt merka. De har også mye glutenfritt. Her spiste jeg lasagne av polenta (basert på maismel) med aubergine, tomatsaus og cashewkrem. Vi sjekket det dessverre først ut siste dagen før vi reiste videre, men jeg skulle jeg gjerne ha prøvd ut mer.
De bytter lokale i februar 2015, så vær obs på å sjekke riktig adresse. 



Fra butikken til Bio-Natural fikk jeg med meg kokossukker, chiabarer, kokosmakroner, grønnsakschips, plantainchips (kokebanan), kakaomandler, naturlig indianertyggis (hoho), grønn iste og kyllingbuljong uten kylling.

 Verdens søteste mellommåltid: minibananer!

Mexico var overraskende veganvennlig. Jeg hadde med meg mitt Vegan Passport for sikkerhets skyld, men fikk ikke bruk for det. De fleste snakker godt engelsk og på turistvennlige steder er de vant med sære ganer og spesialbestillinger. De var i tillegg også ganske dyrevennlige der nede. På Isla Mujeres så vi en del katter og hunder rundt om i gatene, men alle så ut som om de ble tatt godt vare på.
Den værste turistgata på Playa del Carmen hadde innslag av dyr du kunne ta bilde med, som iguaner og små apekatter, men dette så vi ikke noe av utenom. Aldri støtt dette. Det er dyreplageri. Og selv om du synes synd på dyret og bare vil gi det litt mat, så er det fortsatt å støtte en industri som tjener penger på å utnytte dyr. Og det er også masse annet morosmt å gjøre enn å svømme med delfiner, hvilket ikke er særlig kult for dyrene det heller.
På Isla Mujeres kan du f.eks dra på iguan-safari hvor det kryr av disse flotte, ville skapningene her:


 God tur!





2 kommentarer:

  1. For en fantastisk tur det hørtes ut som da, også så mye god mat :D Det er kjekt og komme seg litt vekk fra det vanlige livet iblant, og dette så ut som den perfekte get-awayen :) Klar for en ny måned nå regner jeg med - god søndag :D x

    SvarSlett
  2. Åååå Mexico! Dit vil jeg så gjerne. En gang skal jeg dit helt sikkert!!!
    Så utrolig mye deilig mat- for en opplevelse!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...