mandag 25. januar 2016

Kremet pasta med pesto og grønnkål


Denne altså. Her er det mange gode smaker på en gang! Det fine med denne retten er at den krever ytterst få ingredienser og lages på 15 minutter. Det denne retten mangler i antall grønnsaker, tar den lett igjen på smak. En av mine absolutte favoritter når jeg har lyst på noe raskt og godt.
Oppskriften gir to posjoner.

Du trenger: 
  • 5 dl pastaskruer av fullkorn
  • 3-5 kvaster grønnkål
  • Olje til steking
  • 1 hvitløksfedd 
  • 1/2 ts havsalt 
  • 1 neve cashewnøtter
  • 1/2 kartong soyafløte eller annen plantefløte (1 dl)
  • 2 ss pesto
  • Revet, vegansk ost til servering

Kok pastaen etter anvisning på pakken. I mellomtiden steker du grønnkålen i en panne med litt olje på middels varme, sammen med raspet hvitløk og et lite dryss havsalt. Bruk bare bladene på grønnkålen, som du river i mindre biter. Etter ett min, kan du ha i cashewnøttene. De får en enda bedre smak etter en liten runde i panna. Du trenger ikke hardsteke grønnkålen, men la den få nok tid til at den blir litt sprø. Ta den bort fra plata før den blir helt brun.

Hell vannet av pastaen og ha over fløte og pesto. Rør forsiktig, slik all pastaen blir dekket. Vend så inn grønnkål og cashewnøtter. Servér med litt revet, vegansk ost eller en ts næringsgjær om du ønsker. Jeg har brukt den nye parmesanen fra Violife. Den får du kjøpt på helsekostbutikker.




4 kommentarer:

  1. Så enkelt og godt! Så liker jeg at du tilsetter litt ekstra grønt også :) Digg! x

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, litt ekstra grønt var vel kanskje å ta litt i :P Dette er mye mindre enn hva jeg pleier å ha i, men i denne retten er det akkurat passe :)

      Slett
  2. Hei. Hvilken pesto brukte du?
    Er det mulig å bruke grønnkålpesto? Har du prøvd og har du evt. en god oppskrift?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :) Jeg bruker en som heter Pesto alle Genovese fra La favorita live, fås kjøpt på glass á en kilo(!) på Coop Obs. Veldig god og uten ost, men du kan mer enn gjerne lage selv. Jeg har prøvd, men synes ikke grønnkålen gir så mye smak. Da ville jeg evnt stekt den litt først med salt og hvitløk. Men jeg skal teste ut og legge ut oppskrift på grønnkålpesto etter hvert :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...