lørdag 21. mars 2015

Nachoform med søtpotet og vegansk ost



Har du lagt merke til hvor lett det er å få tak i veganske produkter for tiden? Nå får du både kjøtterstatninger og vegansk ost som ikke smaker kunstig og rart, og det gjerne på din nærmeste matbutikk. Jeg klapper stadig i henda over nye produkter jeg kommer over og velger å feire tilgjengeligheten med å lage noe av det beste som finnes; nemlig en diger form med nachos, vegetarfarse, søtpotet og ostelokk. Farsen er fra Helsans Kök og jeg har kjøpt den i Sverige, men du får den frossen i de aller fleste matbutikker.
Jeg har laget formen av ingredienser jeg allerede hadde i hus og hadde ingen ting å flotte det ferdige resultatet med, men her er det perfekt med en klatt med vegansk rømme eller soyayoghurt ved siden av, en god salsa med tomat og løk, en haug av guacamole og kanskje en liten salat. 

Til en stor form
  • 1 søtpotet
  • 1-2 charlottløk
  • 1 kinesisk hvitløk
  • 1 pakke vegetarfarse
  • 1 ss paprikapulver
  • 1 ss spiskummin
  • 1 ts chilipulver
  • 1 pose nacho- eller tortillachips
  • 1 boks mais
  • 1 posjon ostesaus (kan sløyfes)
  • Revet eller skivet vegansk ost

Skrell søtpoteten, del den i små biter og ha den over i en ildfast form med hakket hvitløk og løk i skiver, en god dæsj olivenolje og flaksalt. Vend godt på blandingen slik at alt er dekket i olje og bak i ovnen på 225 grader til potetene er møre, ca 20 min. I mellomtiden steker du vegetarfarsen sammen med krydderne og har i et halvt glass vann. La stå på plata til alt vannet har fordampet.

Ta potetformen ut av ovnen, men la ovnen stå på. Ha potene over i farseblandingen med en halv eller hel boks mais. Legg et lag nachochips i bunnen av formen og ha halve farsemengden over. Legg et nytt lag med chips og ha over resten av blandingen. Hell over ostesaus og strø på revet ost.
Sett tilbake i ovnen og stek til osten er gyllen. 


Ostesausen jeg har brukt er dette pulveret som blandes ut med vann eller plantemelk, men du kan gjerne lage en hvit saus og tilsette næringsgjær. Fremgangsmåten ser du nederst i dette innlegget.
Jeg har tilsatt litt ekstra salt og hvitløkspulver og en ts gurkemeie for å få fin gulfarge (pulversausen er veldig hvit) og blandet inn en neve revet Wilmersburger-ost. Resten av den revede osten strør du på toppen. Vegansk ost får du i helsekostbutikker, på utvalgte matbutikker som Ica, Meny og Ultra eller hos Veganermat.no eller Veganlife.no

3 kommentarer:

  1. Veggis nachos! Yummi! Er så glad for at det finnes mange gode erstatninger i butikkene nå, forhåpentligvis blir markedet for dette større :) x

    SvarSlett
  2. Nom nom!! Jeg vil ha nachos NÅÅÅÅÅÅÅÅ!!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...