fredag 21. mars 2014

Kremet tahini av ristede sesamfrø

Er du en like stor fan av nøttesmør og tahini som meg? Hvis ikke vil du trolig bli det nå, for hjemmelaget er stort sett alltid best. Ikke kast bort penger på dyre glass med eksklusive nøtte- og frøpureer når du enkelt lager en minst like god variant helt selv. Denne tahinien er silkemyk og kremet og har en rik smak som følge av de ristede sesamfrøene. Og best av alt; den krever bare én ingrediens. 
Jeg anbefaler økologiske og ublekede sesamfrø, selv om denne er laget av en dårlig billigpose jeg hadde liggende fra før. Sesamfrø er rike på B-vitaminer, proteiner og umettet fett, samt en håndfull mineraler og vitaminer.

Prøv tahini over frokostblanding, supper og gryteretter, i hummus og falafel, som dipp til grønnsaker og tortillachips eller bare rett på brødskiva. Smaker kjempegodt på banan- og bokhvetepannekaker eller bland en spiseskje med vann og litt sitronsaft for en kjempegod, melkefri dressing.

Du trenger: 
  • Sesamfrø
  • Evnt litt olivenolje
  • Pittelitt salt

Rist sesamfrøene i en tørr stekepanne til de blir gylne. Ikke gå fra, de brenner seg raskt. Når de har fått litt farge vil de også lukte kjempegodt og gi litt slipp på oljen som frøene er rike på. La de avkjøle seg bittelitt før du har de over i en kjøkkenmaskin og kjører til en glatt masse. Du trenger ikke tilsette noe; oljen i frøene vil være nok til å lage en kremet og peanøttsmørlignende konsistens. Vil du derimot ha den enda litt mer tyntflytende, har du i en spiseskjed eller to med god olivenolje. Tilsett gjerne også litt salt.

Oppbevares på lufttett glass. Holder seg i en måneds tid. 

3 kommentarer:

  1. Så utrolig gøy at du er tilbake på bloggen Adele!! Nå ble jeg glad :)
    Tahini er det beste! Det er jammen på tide jeg lager det selv også for det har jeg aldri gjort.
    Klem♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre, Ragnhild! Takk for det :) Tahini er nydelig! Og kjempeenkelt å lage selv.

      Slett
  2. Dette må jeg absolutt prøve :) Veldig fin og inspirerende blogg forresten- stå på!

    Klem!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...