søndag 3. februar 2013

BBQ tempeh med nudler og purre

Tempeh er noe rare greier. På lik linje med tofu er det en fast masse av soyabønner, bare at disse er hele og fermenterte. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hva det smaker, men konsistensen minner meg om veldig mørt kjøtt av noe slag. Det er ikke så lett å få tak i tempeh, men hør med helsekoster eller asiatiske importbutikker der du bor. Jeg fant på Norvina i Stavanger, men det er ikke alltid de har heller.

Jeg tilbereder tempeh som jeg ville gjort med tofu; skjærer i små biter, steker i olje og dynker det i god soyasaus. Denne gangen hadde jeg i litt barbecuesaus fra Santa Maria også, og stekte det opp med purreløk og nudler. Kjempegodt, veldig enkelt og ferdig på null komma niks. Bruk det du har liggende.
Ingrediensene gjenspeiler mitt tomme kjøleskap, men smaksmessig var det helt perfekt.

  • 200 g tempeh i skiver eller biter
  • 1 ss soyasaus
  • 2 ss barbecue-saus
  • Nudler
  • Purreløk 

 Det ser kanskje klumpete og rart ut, men bønnene er helt myke og møre. La tempehen gjerne ligge i marinade noen timer før steking.

8 kommentarer:

  1. Tenk at jeg enda ikke har fått prøvd tempeh. Er jo som du sier ikke akkurat lett å få tak i. Men de har det på Veganlife til tider, så jeg skal få bestilt det der. Tror jeg kommer til å like det godt, da jeg elsker kjøttkonsistens, og det er akkurat det jeg savner litt når jeg bruker tofu.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror faktisk du kommer til å elske det! :P Jeg kan si fra neste gang jeg kommer over på Norvina og gi deg en lyd, så er det bare å fylle opp frysern ;)

      Slett
  2. Tempeh er nam! Heldig som har greid å få tak i fra Norvina - det er sjelden vare der! (De har alltid på glass på Økologiske dagligvarer, men det er ikke like godt som fersk. Men det duger hvis man legger dem i press, ellers blir de altfor vasne.)

    SvarSlett
  3. Veganlife har bare på glass, tempehen ligger i lake, ikke så godt. Let heller etter fersk!! :)

    SvarSlett
  4. Jeg smakte faktisk tempeh for første gang bare for et par uker siden. Jeg likte det kjempegodt, og det var egentlig det jeg regnet med, for jeg pleier å like slike litt rare ting :P
    Dette hørtes ut som en nydelig variant!

    SvarSlett
  5. Jeg så ikke kommentaren din inne hos meg før etter jeg hadde kommentert her inne. Men tusen takk for gratulasjon, jeg gleder meg til å vise hele verden min lille halvbrune babis, hihi :D
    Og jeg vil kjempegjerne møte deg når du flytter til Oslo- det hadde virkelig vært koselig!

    SvarSlett
  6. Jeg digger tempeh! Dette så godt ut :) Spiste masse av det i LA. Dessverre er det så vanskelig å få tak i her hjemme at jeg spiser det svært sjelden.

    SvarSlett
  7. Deilig! Har faktisk bare spist det en gang. Ikke lett å få tak i som du sier, og er ikke alltid man tar seg tid til å gå på tempehjakt!:P

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...