tirsdag 5. desember 2017

"Sykt godt" - og en ydmyk hyllest til Mari Hult


Mari Hult. For ei dame! Hun er bloggforfatter, foredragsholder, dyrevenn, kattemamma, kursholder, inspiratør, vegankokk, fundraiser, en fantastisk venn, [insert en million flere ting her] og nå også kokebokforfatter. Dvs. boka hennes kom ut for over et år siden, jeg er bare 50% snegle og har ikke fått somla meg til å rose henne opp i skyene før nå. Om du ikke har tatt en titt på Norges største og mest populære samling av veganske oppskrifter enda, bør du pelle deg bort på Vegetarbloggen.no NÅ!

Jeg møtte Mari på vegantreff i Stavanger da jeg bodde der, og ble raskt kjent med den sprudlende og inkluderende damen som ville inspirere med positivisme, kakesalg og smaksprøver, da jeg selv var sinna på verden og holdt maten min for meg selv. Jeg har lært mye over de siste (snart) 7 årene, og jeg er sikker på at 70% av det er takket være Mari. Hun lærte meg at det gikk an å lage vegansk majones og kaker uten egg, at mat med søtpotet, gresskar og tempeh er det beste i verden, og at det helt fint går an å gjøre noe bra for miljøet, verden og de rundt meg uten å være så forbanna hele tiden.


"Sykt godt" er en perle av en bok som veier hele 1,5 kilo. Den er fullstappet med en haug av oppskrifter med ulik vanskelighetsgrad og et drøss med nydelige bilder. Boka er delt inn i fire deler; Nybegynner, Godt i gang, All in og Glutenfritt. Den passer derfor like bra for deg som er helt helt fersk og vil prøve deg på litt grønnere retter, og de av oss som allerede har vært på veganvogna en god stund. Og ettersom jeg har vært så heldig å få bli invitert/invitert meg selv hjem på middag hos henne utallige ganger, vet jeg også at alt hun lager smaker HELT fantastisk.

Boka er gitt ut på Frisk Forlag og du kan bestille den HER!


Men hva griller du egentlig? Alt Mari lager, vel! Og som du kan se av bollemagen min, har jeg allerede forsynt meg grådig av alt før bildet ble tatt. Og du? Den pastagratengen?!!!?!?! Lag den. Bare lag den. Du kan takke meg (og Mari) senere. Link til innlegget her og til gratengoppskriften her.


Vi ringte år 2012 inn med 12-retters hos Mari. He-re-GUD så mye god mat! Resten av bildene finner du her! med link til oppskriftene på bloggen hennes. Flere av de finner du også i boka.

Her er jeg kakekutter og assistent under et av kokkekursene hun hadde under Vegetarfestivalen for noen år siden. Kake helt uten egg og andre animalske produkter, som selvfølgelig også smaker dritdigg. Sjekk bloggen og facebooksiden hennes for neste kokkekurs i nærheten av deg.


Nøttestek er noe av det aller beste jeg vet. Mari sin (etter oppskrift fra den tidligere veganrestauranten Resept) er helt fullstendig nydelig, og du finner oppskriften i "Sykt godt" med enkel steg-for-steg-instruks.


Sist jeg var på middag hos henne, hadde hun søren meg laget vegansk påskeegg til meg! Hvem gjør sånt? Mari. Mari gjør sånt <3

Kjære Mari. Tusen takk for at holder meg mett, for at du inspirerer, for at du lærer bort dine kunster og for at du hjelper både dyr og mennesker til å leve et bedre, rikere og grønnere liv. Gratulerer så masse med din første kokebok! Den er helt fantastisk! Men mest av alt skal jeg si tusen takk for at du lagde den. Jeg gleder meg til oppfølgerne ;) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...