tirsdag 30. august 2011

Vårruller

Jeg var ikke klar over hvor enkelt det var å lage vårruller, før jeg faktisk prøvde. Du trenger relativt få ingredienser og deigen du bruker fås ferdig.

Vårrullpapir og glassnudler fra Norvina (asiatisk matforretning), hodekål i biter, raspa gulrot (jeg slang det i blender for å spare tid og muskler), rødløk, koriander, ingefær og hvitløk, pluss en rikelig dose soyasaus.

Jeg bruker ikke mål, men lager masse om gangen så jeg kan fryse ned. Alt smakes til og krydres underveis.

Alle grønnsakene stekes i en stor kjele med masse olje og evnt litt vann for å få kålen til å synke sammen.  
Glassnudler (risnudler) koses etter anvisning på pakken, og tilsettes den ferdige røra. Jeg har i hvitløk og koriander helt til slutt, for å få ekstra mye smak.

Jeg stekte tofubiter i olje og masse krydder for å gi en illusjon av kylling og litt ekstra konsistens,
men vårrullene  blir minst like gode uten.

Så, teknikk;
Legg en liten haug med fyll midt på papiret.

Brett den nederste klaffen over fyllet.

Sidene brettes inn som en konvolutt, før den rulles sammen.


 Legges på et bakebrett, pensles med olje og stekes på 200 grader til de er gylne.
Med mindre du vil fritere da, men dette funker vel så bra, og er mye sunnere.

Lag masse om gangen, så har du til frokost, lønsj, mellommåltid, middag, kvelds og nattmat ;) 

3 kommentarer:

  1. Jeg har alltid kun fritert rullene, men hater egentlig å fritere (selv om jeg elsker fritert mat) fordi det stinker ut hele huset, og oljen er jo dyr og (bruker jo hele flaska på en gang). Men de blir like sprø og gode i ovnen altså? Jøss, jeg må prøve det neste gang!

    SvarSlett
  2. vårruller er bare så smaskens :D nam nam nam :D

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...